2013-03-05 14:19Nyheter

2013 års Hasselbladspristagare

2013 års Hasselbladspristagare kungörs 7 mars

Hasselbladstiftelsen kungör mottagaren av sitt internationella pris i fotografi kl 11.30 torsdagen den 7 mars 2012 på vår hemsida.

Hasselbladstiftelsens internationella pris i fotografi skall tilldelas en fotograf som presterat framstående fotografisk gärning och består av en guldmedalj, ett diplom och 1.000.000 kronor. Det anses vara ett av världens mest prestigefulla fotografiska priser.

Den 25 oktober öppnas en utställning av pristagarens verk i Hasselbladstiftelsens utställningshall Hasselblad Center, Göteborg. I samband med utställningen publiceras en bok i samarbete med MACK förlag. Det kommer också anordnas ett eller flera symposier med pristagaren.

De senaste fem årens Hasselbladspristagare:

2012: Paul Graham, London, Storbritannien/New York, USA
2011: Walid Raad, New York, USA/Beirut, Libanon
2010: Sophie Calle, Paris, Frankrike
2009: Robert Adams, Astoria, Oregon, USA
2008: Graciela Iturbide, Mexico City, Mexico

Om Hasselbladstiftelsen

Hasselbladstiftelsen bildades 1979 efter Erna och Victor Hasselblads testamente. Paret Hasselblad grundade företaget Victor Hasselblad AB och 1969 uppmärksammades Hasselbladskameran över hela världen då den användes för att dokumentera den första månlandningen. Stiftelsens syfte är att främja forskning och vetenskaplig undervisning inom det naturvetenskapliga området samt inom fotografi. Målet uppnås genom utdelandet av naturvetenskapliga och fotografiska stipendier, inte minst Hasselbladpriset; fotografisk forskning och utställningarna på Hasselblad Center.

Jenny Blixt
Kommunikatör