2012-03-06 14:21Nyheter

Chatta med Hasselbladspristagaren

null

Hasselbladstiftelsen kungör mottagaren av sitt internationella pris i fotografi kl  9.00 torsdagen den 8 mars 2012stiftelsens hemsida

Mellan kl. 14.00-15.00 samma dag kan Du chatta på engelska med pristagaren.

Hasselbladstiftelsens internationella pris i fotografi skall tilldelas en fotograf som presterat "framstående fotografisk gärning” och består av en guldmedalj, ett diplom och 1.000.000 kronor. Det anses vara ett av världens mest prestigefulla fotografiska priser.

Om Hasselbladstiftelsen

Hasselbladstiftelsen bildades 1979 efter Erna och Victor Hasselblads testamente. Paret Hasselblad grundade företaget Victor Hasselblad AB och 1969 uppmärksammades Hasselbladskameran över hela världen då den användes för att dokumentera den första månlandningen. Stiftelsens syfte är att främja forskning och vetenskaplig undervisning inom det naturvetenskapliga området samt inom fotografi. Målet uppnås genom utdelandet av naturvetenskapliga och fotografiska stipendier, inte minst Hasselbladpriset; fotografisk forskning och utställningarna på Hasselblad Center.

Jenny Blixt
Kommunikatör