2012-03-02 13:54Nyheter

Föreläsning på Hasselblad Center

Stina Edblom
Konst och politik i Sydafrika efter apartheid

Onsdagen den 7 mars kl 18

Stina Edblom är curator på Göteborgs Konsthall. Hon har studerat konsthistoria och museologi i Sverige och Sydafrika och arbetat som projektledare och curator med sydafrikansk konst och kultur. Vidare har hon en masterexamen i konstteori från Goldsmiths College och har varit assisterande curator på ett antal konstbiennaler och -triennaler.

Om Hasselbladstiftelsen

Hasselbladstiftelsen bildades 1979 efter Erna och Victor Hasselblads testamente. Paret Hasselblad grundade företaget Victor Hasselblad AB och 1969 uppmärksammades Hasselbladskameran över hela världen då den användes för att dokumentera den första månlandningen. Stiftelsens syfte är att främja forskning och vetenskaplig undervisning inom det naturvetenskapliga området samt inom fotografi. Målet uppnås genom utdelandet av naturvetenskapliga och fotografiska stipendier, inte minst Hasselbladpriset; fotografisk forskning och utställningarna på Hasselblad Center.

Jenny Blixt
Kommunikatör